Bármilyen furcsa is, de csak a zöld jelzés jelenti a szabad jelzést. A szabály ugyanis a sárga jelzésre is a továbbhaladás tilalmát jelzi – mondja Pető Attila, KRESZ-oktató. Ebből az következik, hogy a sárga jelzést észlelve törekednünk kell arra, hogy meg tudjunk állni. És itt kezdődik a probléma – teszi hozzá Pető -, mert jóval gyorsabban megyünk a megengedett legnagyobb sebességnél.Mert ahol 50-nel lehet menni, ott kicsit még rátesznek, és mennek hatvannal. Ahol 70-es korlátozás van, ott még 80-nál is sokan letúrják a másikat az útról. Így pedig valóban nehéz lesz a sárga jelzésre megállni.
Sokan talán nem is tudják, de a forgalomszervezési szabályozásban elő van írva, hogy hány másodpercig kell egy lámpának sárgán világítani. Ez lakott területen belül, ahol 50-nel lehet haladni, három másodperc, 70-es korlátozásnál pedig legalább 5 másodpercig sárga a lámpa.
Kisfilm, mely jól mutatja be azt, miként is kezelik a járművezetők a sárga, illetve a piros jelzést. Ha jól megnézik, legtöbbjük még gázt is ad, amikor látja, hogy „baj” van.
Ha valaki betartja a sebességhatárokat, akkor bizony meg tud állni a felvillanás után. Körülbelül 15-20 méter távolság az, ahonnan már nem tudunk megállni, és ezért is szerepel a KRESZ-ben az a mondat, hogy „amennyiben biztonságosan nem tudunk megállni, akkor még áthaladhatunk a sárga jelzésen”. Ebbe a mondatba kapaszkodnak bele sokan.
Soraimból úgy tűnhet, hogy védem a rendőröket, de ezt visszautasítom. Tény, hogy nem egy esetben valóban a pénzbehajtásra mennek a büntetéssel, de azért, mert valakit megbüntetnek amiatt, mert átment a piroson, elég nehéz megmagyarázni, hogy pénzbehajtás. Én például szívesen megnézném a levélíró járművéről készült képeket, és csak azután mondanám ki az ítéletet, hogy szívatás volt-e a 100 ezres büntetés.
Hogy mi lehetne a megoldás, annak érdekében, hogy az autósok jobban fel tudjanak készülni a lámpa sárgára váltására? Az egyik a már említett sebességhatár betartása (és e logika mentén, azaz a szabályok betartása mellett lehetne bevezethető a bizonyos helyeken, bizonyos autók és autósok számára felvetett magasabb sebességkorlát - a szerk.). A másik az a kiegészítő berendezés, ami pár vidéki városban már itthon is megtalálható, a lámpa mellett egy kiegészítő visszaszámláló mutatja, hogy még mennyi idő van hátra az adott jelzésből, így lassú, zsúfolt forgalomban is könnyen eldönthető lenne, hogy át lehet-e még érni a kereszteződésen. És az is megoldás lehetne, amit többek között Ausztriában is alkalmaznak, a villogó zöld. A lényeg azonos: a zöld jelzés végére, ha másból nem, a már jó ideje világításából készülni kell, hogy sárgára váltáskor biztonsággal meg lehessen állni s senki se kerüljön piros jelzéskor a kereszteződésbe, az ugyanis már valóban szabályszegésnek számít.